Friday, September 3, 2010

Zairy

Telefon bimbit Nazla berbunyi. Jam baru menunjukkan pukul 6.30 petang. Panggilan dari Zairy.

-Assalamualaikum Naz...how is it?...is everything ready?.

-Waalaikumussalam...ha ahhh InsyaAllah, ada apa-apa nak tambah ker?. Pukul berapa sampai sini?.

-Alhamdulillah. Dalam pukul 8 kitorang sampai.

-Terima Kasih yer Naz, maaf sebab terpaksa susahkan Naz.

-Ehhh...mana ada susahnya?. Alhamdulillah...Naz kan bisnes nie. Rezeki Naz. InsyaAllah kami buat yang terbaik. Bagitau la bila dah on the way nanti ok. Tak der la Naz kelam kabut.

Nazla meneruskan kerjanya di dapur restoran. Abah dan umi juga turut membantu. Umi bercadang untuk sediakan Sago gula melaka untuk Zairy nanti. Tanda terima kasih walaupun itu tidak termasuk dalam tempahan mereka. Sengaja ingin buatkan kejutan
untuk Zairy dan Pak Cik Jamal yang banyak menyokong restoran Nazla.

Zairy tiba di situ dalam pukul 8.05 malam. Nazla dan abah menyambut tetamu mereka ke pangkin yang disediakan. Zairy turut mengenalkan tetamunya pada mereka. Suasana itu seolah-olah mereka datang kerumah. Bukannya makan di restoran. Semua kelihatan begitu mesra. Beberapa orang yang datang adalah mereka yang telah biasa kesitu.

-Naz, pak cik.. kenalkan ini Datuk Kamil. Inilah boss I.

Zairy mengenalkan mereka pada seorang lelaki yang berkemeja kotak-kotak.

-Eh...mana ader Datuk2 ni...panggil jer Kamil.
Mesra benar Datuk Kamil.

-Owh inilah Nazla?. Comel orangnya.

Tegurnya mesra. Nazla tersipu. Dia hanya tersenyum. Nazla terus berlalu kedapur mengarahkan pembantunya menghantar air dan hidangan. Nazla sediakan tembikai laici untuk minuman malam itu. Masakan ala kampung disediakan atas permintaan Zairy dan Pak
Cik Jamal.

-Sedapnya asam pedas ni. Kalau macam ni papa memang setuju.
Nazla terpempan dengan ayat Datuk Kamil. Rupanya itu ayah Zairy. Mujur mereka tidak perasan kehadiran Nazla.

-Ada apa-apa lagi yang nak tambah lagi ker?.
Nazla bertanya mesra.

-Tak larat dah nie Naz, sedap betul makan hari ni. Memang tepat pilihan Zairy. Pandai Encik Zairy kita ni pilih tempat makan.
Datuk Kamil bersuara penuh ramah. Zairy hanya tersengih.

-Naz, marilah duduk sini. Sedap betul Naz masak. Tak sangka betul Pak Cik. Zairy nie cerewet tau. Jarang dia nak suka makan kat luar.

-Tak per la Pak Cik, Naz masih ada kerja kat dapur tu. Masak biasa saja Pak Cik. Lega dengar semua suka. Takut juga Naz, almaklumla Naz ni baru lagi bukak kedai. Baru nak belajar Pak Cik.

-Baru tu pada nama jer Naz. Tapi kalau macam nie punya masak hissh boleh gemuk Pak Cik. Sedap betul. Pandai Naz masak. Ini Kalau kat JB confirm buat duit ni!.

-Terima Kasih, janganla puji sangat Pak Cik. Segan rasanya.

-Segan?..

Muka Pak Cik Kamil berkerut. Zairy dan yang lain tertawa.

-Segan tu bukan malas...orang Kedah kalau dia kata dia segan maksudnya malu...mesti boss kita nie dok terpikir malas la tu.
Kata itu bersambut dengan ketawa riuh semua yang ada. Lupa pulak Nazla yang Datuk Kamil bukan orang utara. Selesai makan mereka menghabiskan masa sambil bersembang di situ sampai tengah malam. Buat macam rumah sendiri pulak, siap menyuruh Nazla menyediakan kopi. Syukur apa yang dirancang berjalan lancar. Zairy berpuas hati pada layanan yang disediakan.

No comments:

Post a Comment